مقدمه
تجزيه و تحليل موردي
تجزيه و تحليل موردي در سياستهاي بازرگاني
در تجزيه و تحليل موردي سياست بازرگاني وضع داخلي و خارجي سازمان شرح داده ميشود و دربارة مأموريت ، استراتژيها ، هدفهاي بلند مدت و سياستها مسألههايي مطرح ميگردد.
مراحلي كه در تجزيه و تحليل موردي جامع و كتبي بايد انجام داد :
پنجاه رهنمود براي موفقيت در تجزيه و تحليل موردي
بايد تجزيه و تحليل موردي و ارائه آن را به عنوان يك محصول مورد توجه قرار داد بهگونهاي كه يك مزيت رقابتي آن را از تجزيه و تحليل موردي ساير دانشجويان متمايز و ممتاز نمايد.
بايد مدتها پيش از زمان ارائه مطلب آماده بود تا وقت كافي براي انديشيدن و تمرين وجود داشته باشد. مسامحه و تعلل جايز نيست.
بايد پيوسته مجموعهاي از «چراها» را مطرح ساخت و در مورد مفروضات و آنچه قرار است ابراز گردد پرسشهايي را مطرح نمود و درصدد يافتن پاسخ مناسب برآمد.
اگر نتوان ديدگاهي را به خواننده منتقل كرد ، حتي بهترين عقايد هم هيچ فايدهاي نخواهد داشت. بنابراين ، به هنگام دست يافتن به عقيدهها و نظريههاي جديد بايد جهت ارائه هر چه بهتر آنها انديشيد.
بايد نسبت به همكلاسيها و افراد موجود در كلاس يك نگرش مثبت داشت. بايد درصدد حل مسائل برآمد و نبايد با آنها ستيز كرد.
بايد با ديدگاه استاد هماهنگ بود و به ارزشها و توقعات يا انتظارات وي احترام گذاشت.
ماموریت / رسالت
فلسفه سازمان
اهداف
هدفهای بلند مدت
هدف های سالانه
استراتژی
تعريف برنامه ريزي استراتژيك :
استراتژی اصلی
سیاست
خط مشی ها
انعطاف دربرنامه ریزی
هر شركت يا سازماني در هر وضعي كه باشد در يكي از خانه هاي متعلق به ماتريس استراتژي هاي اصلي قرار ميگيرد. با توجه به موقعيت شركتها ميتوان جايگاه آن را تعيين كرد. همانگونه كه نمودار ذيل نشان ميدهد ماتريس استراتژيهاي اصلي بر پايه دو بعد قرار دارد. موضع رقابتي و رشد بازار ، براي هر يك از خانه هاي اين ماتريس ، استراتژيهايي كه براي سازمان يا شركت مناسب است و ميتوان آنها را به اجرا درآورد در نمودار فهرست شده است و ما نيز آن را قبلاً در جدول SWOT بصورت همزمان براي شركت سرمايه گذاري بوعلي نشان داديم.
ويژگيهاي اهداف1. بايد بصورت كمي باشد.2. بايد ضربالاجل داشته باشد.3. بايد معيار داشته باشد- چه چيزي- چه وقت- چه كسي مسئول است.4. بايد تمركز رقابتي داشته باشد.5. بايد از يك طرف چالشي باشد و از سوي ديگر قابل دسترسي باشد.6. بايد مجموعه را به تلاش براي استفاده كامل ازظرفيتهاي خود وا دارد.7. بايستي براي هر بخشي نتايج كليدي داشته باشد.8. بايد براي تمامي مديران از راس هرم تا پايينترين ردهها مسئوليت تعريف كند تا به مقاصد پيشبيني شدبرسند.
SWOT ماتریس
براي ساختن يك ماتريس تهديدات ، فرصتها ، نقاط ضعف و نقاط قوت بايد 8 مرحله را طي كرد
واژه های مرتبط: ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو
ایمیل :
نظر :